Veiledning til spørsmålene om sosiale ferdigheter

(scroll for å se hele teksten på denne siden)

Det er lurt å opprette en egen kortstokk med de spørsmålene du ønsker å veilede gruppen i.

Sosiale ferdigheter handler om hvordan du oppfører deg når du er sammen med andre mennesker – hva som er hyggelig å gjøre sammen, og hva man ikke gjør sammen med andre. Noe som også er viktig å vite eller lære mer om, er om andre mennesker synes du er trivelig å være sammen med, hvorfor du er det, og kanskje hvorfor du ikke er det?

Noen eksempler:
Hver gang en gruppe jenter møttes, var det alltid ei av jentene som var borte og kløyp de andre jentene i rompa. Ingen av de andre jentene syntes dette var noe greit, og de begynte å bli irriterte på henne. Av den grunn hadde de rett og slett ikke lyst til å komme på jentegruppe mer. Isteden for å komme med en moralsk finger og å si at dette ikke var lov, eller begynne å forklare at det var dumt å si «hei» på den måten, valgte vi å lage et spørsmål om dette, som oppfordret til samtale.

Når spørsmålet ble trukket ut av kortstokken, var det fritt frem å mene noe om dette for alle som var der. Ingen syntes det var vanskelig å si noe, for det ble jo ikke nevnt noe navn på hvem dette gjaldt. Tilbakemeldingene i gruppen var at ingen syntes noe om å bestandig bli kløpet i rompa når de kom. De kom frem med andre løsninger på hvordan man skulle si hei. Gjennom samtalen
styrte gruppen selv svaret og konklusjonen på spørsmålet fra kortet.

I andre situasjoner kan det for eksempel være spørsmål om hvor man setter frem kaffe og kake/kjeks. Meningen her er jo at alle som sitter rundt bordet skal ha anledning til å kunne smake på det som er satt frem. Noen ganger opplever man at noen er mer grådige enn andre, slik at ikke alle får smake.

Løsningen her var å lage et spørsmål på hvor mye man kunne forsyne seg av det som ble servert. Gruppen har mange erfaringer som er viktige å få med. Dette kan være egne opplevelser, eller de har sett eller hørt andre som ikke har fått smake. Gruppen pleier da å korrigere slik atferd og være flinke til å minne hverandre på hva de snakket om når de brukte brettet «Jeg lurer på?»

For mange er det helt naturlig å klemme hverandre når de treffes. For andre er det ikke normalt eller naturlig i det hele tatt. Hvem skal man da ta hensyn til? Det er lurt å snakke om hvem man kan klemme, når det er greit å klemme, og at faktisk ikke alle syntes det er greit å bli klemt. Sammen kan gruppen lage stikkord på hvordan det er lurt å oppføre seg mot andre mennesker. Som regel blir man enige om hvordan man skal forholde seg til andre mennesker.

I en periode har det vært «in» å klemme hverandre hele tiden. Dette føles ikke riktig for alle.

to top